آب آشامیدنی سالم همواره از بزرگترین دغدغه های بشر بوده و از مهمترین عوامل تاثیرگذار بر سلامت انسان است. آب آلوده دارای طعم و بوی نامطبوع است و ذرات معلق در آن قابل مشاهده است. اما برخی از آلاینده های خطرناک موجود در آب قابل تشخیص نیست. بنابراین برای حل مشکلات گفته شده استفاده از دستگاه تصفیه با فیلتر های مناسب حائز اهمیت است. فیلتر ها مواد مضر آب را به خود جذب میکنند . آنها پس از گذشت زمان ، اشباع شده و به خوبی عمل نمیکنند و باید در زمان های مشخص تعویض شوند.

دانستن نوع فیلترهای دستگاه تصفیه آب و کاربردهای آن به شما کمک می کند تا با اطمینان کامل دستگاه تصفیه آب راخریداری و نسبت به عملکرد دستگاه آگاهی بیشتری داشته باشید.

انواع فیلتر های دستگاه تصفیه آب

انواع فیلتر های دستگاه تصفیه آب

فیلترهای سه مرحله اول تصفیه آب معروف به فیلترهای پیش تصفیه هستند. به این دلیل که قبل از فیلتر ممبران در مرحله چهارم اقدام به فیلتراسیون آب میکنند. به همین دلیل نیز زمان تعویض این فیلترها نسبت به دیگر فیلترهای دستگاه تصفیه آب سریع تر می باشد.

این پیش فیلتراسیون باید زمان مناسب تعویض شوند تا بقیه فیلترها و بخش ها ، در حالت بهینه کار خود را انجام دهند .

فیلتر اول فیلتر پلی پروپیلن 5 میکرون (pp)  :

در انواع فیلتر تصفیه آب، فیلتر اول مربوط به فیلتر پروپیلن 5 میکرون PP می باشد. این فیلتر ها از الیاف پلی پروپیلن ساخته می شوند. ساختار آن به گونه ای است که مانع عبور ذرات درشت تر در قسمت بیرونی فیلتر و ذرات ریزتر در قسمت های داخلی می شود. موادی مانند سنگریزه ها، گل و لای، شن و ماسه، جلبک ها، اکسید آهن لوله ها و کلیه ذرات معلق در آب به قطر بالای 5 میکرون را حذف می کند.زمانی که تغییر رنگ لازم ایجاد شود می توانیم به پایان یافتن این مرحله پی ببریم. فرایند اشباع شدن از ناخالصی ها نیز در این فرایند اتفاق می افتد. در صورتی که رنگ قهوه ای بسیار تیره حاصل شود به این معنی است که زمان تعویض فرا رسیده است. زمان تعویض به توجه به کیفیت آب می تواند متفاوت باشد. معمولا بازهی زمانی بین 4 تا 6 ماه زمان مطلوبی در نظر گرفته می شود.

فیلتر اول فیلتر پلی پروپیلن 5 میکرون

فیلتر دوم فیلتر کربن گرانول  (UDF) :

فیلتر کربن پودری یا UDF از کربن به شکل پودر ساخته شده است و از جنس نارگیل می باشد. اصلی ترین کاربرد این فیلتر حذف کلر موجود در آب است. کلر دشمن اصلی فیلتر ممبران است. اگر کلر وارد ممبران شود، به آن آسیب می زند و باعث کاهش عملکرد آن می شود. این فیلتر از مواد کربنی با تخلخل و سطح داخلی بالا ساخته شده است که موجب افزایش سطح تماس می شود. این امر باعث میشود خاصیت ظرفیت جذب بالا رود و فعال سازی مجدد را به این فیلتر اضافه کرده است.

همچنین این فیلتر برای حذف حشرات و باکتری هایی به کار می رود که رنگ، بو و مزه ی آب را نا مطلوب می کنند. تصفیه خانه های شهری به دلیل تصفیه حجم بالای آب از کلر برای سم زدایی و کشتن میکروب ها و باکتری ها استفاده می کنند. اما کلر خود یک ماده سمی بوده و عدم وجود دستگاه های تصفیه آب در تصفیه خانه ها باعث نفوذ کلر به بافت های پوستی بدن شده و آسیب های جدی وارد می کند. به همین سبب وجود دستگاه تصفیه آب مجهز به فیلتر کربن پودری در منازل امری ضروری است.

 زمان تعویض فیلتر دوم نیز با توجه به کیفیت آب و منطقه ای که شما زندگی می کنید، متفاوت است.لازم به ذکر است که پروسه ی تعویض فیلتر اول تا سوم باید به صورت یکجا انجام شود. این امر می تواند در افزایش کیفیت آب و بهبودی طعم و مزه ی آن بسیار موثر باشد.

فیلتر آب

فیلتر سوم فیلتر کربن بلاک (CTO) :

فیلتر کربن بلاک یا CTO از مواد گیاهی مانند پوست گردو یا نارگیل ساخته می شود و به شکل استوانه ای یک تکه است. این فیلتر عملکردی مشابه فیلتر کربن پودری دارد و در واقع مکمل آن است. این فیلتر ذراتی که به طور کامل از فیلتر UDF حذف نشده اند (مانند کلر و مشتقات آن) را تصفیه می کند و باعث شفافیت و از بین رفتن بو و طعم نامطلوب آب شده و کربن هایی که از مرحله 2 آزاد شده اند در این مرحله حذف می شوند و از صدمه زدن آنها به ممبران جلوگیری می شود. فیلتر کربن بلاک که عنوان فیلتر مرحله ی سوم در دستگاه های تصفیه ی آب نقش دارد. مشابه فیلترهای اول و دوم بوده و عمر مشابه با این فیلترها را نیز دارد. در بسیاری از مواقع برای فیلتر مرحله ی سوم انواع فیلتر تصفیه آب می توان از فیلتر pp یک 1 میکرون استفاده کرد. پیشنهاد ما آن است که زمان تعویض فیلترهای مرحله ی 1،2،3 را به صورت همزمان انجام دهید تا بتوانید از کیفیت نهایی آن مطمئن باشید.

فیلتر آب
فیلتر آب

فیلتر چهارم فیلتر ممبران membrane : 

این فیلتر از غشای پلی آمید ساخته شده است که در برابر فشار و PH های مختلف آب مقاومت بالایی دارد. این فیلتر از چند لایه با ضخامت کم که به صورت فشرده بر روی هم قرار گرفته اند، تشکیل شده است. به طور حلقوی مارپیچ به دور لوله ای با شکل استوانه پیچانده شده است. تقریبا می تواند که 98 درصد از آلاینده های موجود در آب را از بین ببرد.

فیلتر ممبران آلودگی های موجود در آب مانند باکتری ها، میکروب ها، انگل ها و همچنین نیتریت ها را حذف میکنند. این فیلتر با از بین بردن این مواد و همچنین فلزات سنگین و مضر، نقش مهمی در حفظ سلامتی انسان دارد. همچنین آلاینده هایی همچون املاح معدنی و مواد شیمیایی مضر را جداسازی می کند. ممبران اسمز معکوس سالم ترین آب را برای شما تولید می کند که دارای پایین ترین TDS یا سختی است.

به دلیل حساسیت فیلتر ممبران به کلر، همیشه باید یک فیلتر کربنی در فیلترهای دستگاه تصفیه آب به عنوان پیش تصفیه برای تصفیه کلر وجود داشته باشد. این فیلتر به طور میانگین بعد از 2 سال تعویض میشود.

 به منظور ارزیابی عمر این فیلتر لازم است تست سختی آب در پیش گرفته شود. با توجه به ناحیه ای که شما در آن زندگی می کنید، سختی آب می تواند متفاوت باشد و این امر شرایط لازم برای استفاده از فیلتر ممبران را تحت کنترل قرار دهد. عمر مفید این فیلترها بین 12 تا 18 ماه می باشد. توصیه می شود که به همراه فیلترهای مرحله ی 5 و 6، تعویض این فیلتر در پیش گرفته شود. هرگاه احساس کردید که آب در داخل کتری رسوب می بندد. یا اینکه طعم آب ورودی مشابه آب خروجی است می توانید پی ببرید که زمان تعویض این فیلتر فرا رسیده است. وظیفه ی این فیلتر آن است که مواد محلول در آب را حذف کند. بسیاری از ویروس و باکتری های معلق در آب با این فرایند به راحتی از بین می روند. روش تصفیه آب در این فرایند اسمز معکوس است.

فیلتر چهارم فیلتر ممبران: membrane

فیلتر پنجم فیلتر پست کربن ( post carbon ) :

فیلتر پست کربن یا فیلتر کربن نهایی در دستگاه تصفیه آب در مرحله پنجم مورد استفاده قرار می گیرد. اصلی ترین وظیفه این فیلتر از بین بردن بو و مزه نامطبوع آب است. البته این بو و مزه بد ناشی از آب راکد مانده در مخزن است. چون در این مرحله آب به صورت قطره ای و آهسته تصفیه می شود و زمان زیادی در مخزن باقی می ماند. بنابراین با تعبیه فیلتر پست کربن در مخزن آب بو و مزه بد آب از بین می رود.

 زمان لازم برای تعویض این فیلتر بین 12 تا 18 ماه می باشد به همین دلیل می توان آن را به همراه فیلترهای مرحله ی 4 و 6 تعویض نموند. بهترین راه برای تشخیص زمان تعویض بکارگیری 5676 لیتر آب می باشد. همانطور که مشخص است انواع فیلتر تصفیه آب با توجه به کیفیت و کارایی و البته نوع آب و منطقه ای که شما در آن زندگی می کنید، بازه ی زمانی متفاوتی برای تعویض می طلبد. از آنجا که در مخزن های تصفیه، آب برای مدتی ممکن است بماند، این امر می تواند طعم و بوی نا مطلوب در آب ایجاد کند. که با استفاده از فیلتر پست کربن در به وجود آمدن این نوع مشکلات جلوگیری می کند.

فیلتر پنجک ممبران

فیلتر ششم فیلتر مینرال( mineral ) :

اکنون که آب در پنج مرحله قبلی تصفیه شده است، تقریبا صد درصد خالص است . اما نوشیدن آب خالص در دراز مدت برای سلامتی مضر است و طعم تلخی دارد. بدین دلیل فیلتر مینرال ، مواد معدنی و املاح مورد نیاز بدن همچون کلسیم، سدیم و منیزیم را میافزاید. با این عمل تاثیرات منفی آب خالص از بین میرود و PH آب را به سطح استاندارد می رسد.

در فیلتر مینرال مقداری از سنگ های معدنی به کار رفته که موجب می شود آب تصفیه شده خاصیت معدنی داشته باشد. این موضوع سبب می شود که آب خاصیت آنتی اکسیدان و ضد سرطانی داشته باشد. فیلتر مینرال دارای عمر مفید دو سال است و توصیه می شود که پس از آن تعویض شود.

 که از دیگر انواع فیلتر تصفیه آب می باشد باید به همراه مراحل 4 و 5 تعویض گردد تا بتوانید آب سالم را به وجود آورد. معمولا در بازه های زمانی بین 12 تا 18 ماه می توان فرایند تعویض آن را در پیش گرفت.

فیلتر ششم ممبران
فیلتر ششم ممبران

فیلتر قلیایی (مرحله هفتم) :

فیلتر قلیایی همانطور که از نامش هم مشخص است، خاصیت قلیایی آب را تنظیم می کند. در اصل اسیدی بودن آن را کاهش میدهد. PH آب قلیایی توصیه شده توسط پزشکان بین 8 تا 9 است. آبی که توسط فیلتر ممبران تصفیه می شود PH آن کاهش می یابد. پس فیلتر قلیایی وظیفه دارد که PH آب را تنظیم کند.

فیلتر قلیایی با توجه به میزان مصرف باید پس از 6 ماه تا یک سال تعویض شود.

فیلتر قلیایی

فیلتر فرابنفش یاUV (مرحله هشتم) : 

فیلتر فرا بنفش یا UV برای کشتن میکروب ها استفاده می شود. این فیلتر دارای محفظه استوانه شکل است که در مرکز آن لامپ اشعه فرا بنفش تعبیه شده است. آب آلوده از یک سمت وارد شده و پس از قرار گرفتن مقابل اشعه در زمان فیلتر شدن میکروب زدایی می شود. در واقع در دستگاه تصفیه آب خانگی که مجهز به فیلتر فرابنفش است ، در کنار سیستم فیلتراسیون تعبیه شده است.

فیلتر آب ممبران

مراحل تعویض فیلتر تصفیه آب خانگی در سه مرحله اول به شرح زیر است:

1 . در مرحله اول، شیر ورودی دستگاه تصفیه آب را ببندید.

2 . سپس شیر مخزن که روی مخزن تصفیه آب به رنگ آبی رنگ وجود دارد را ببندید.

3 . شیر برداشت که روی سینک ظرفشویی شما نصب شده است را باز کنید تا تمام آب داخل مخزن خالی شود.

4. شیر میکس تصفیه آب را باز کنید

تعویض فیلتر ممبران
فیلتر ممبران

5 . هوزینگ های تصفیه آب که محفظه های عمودی فیلتر هستند را به صورت ساعتگرد بچرخانید تا باز شوند. در صورت نیاز میتوانید از آچار هوزینگ برای راحت تر باز شدن آن استفاده کنید.

6 . فیلترهای کهنه شده و قدیمی را از داخل هوزینگ تصفیه آب خارج کنید.

7 .هوزینگ ها را به طور کامل شستشو داده و کارتریج فیلترهای جدید را داخل هوزینگ قرار دهید.

8 . فیلترها را بطور صحیح جا بزنید. طوریکه اگر واشر دارد هنگام قرار دادن در هوزینگ به کنار نیفتد.

9 .هوزینگ های تصفیه آب را در محل خود جا بزنید و به طور پادساعتگرد سفت کنید.

توجه:

پس از اینکه دو فیلتر مرحله اول)فیلتر کربن پودری و کربن بلاک ) را در محل مورد نظر خود قرار دادید، نیاز است تا 3 الی 4 پارچ آب از این دو فیلتر خارج شود. به این منظور شیر ورودی تصفیه آب را باز کنید تا دستگاه شروع به کار کردن بکند. سپس پارچ آب را زیر محفظه هوزینگ مرحله سوم قرار دهید و اجازه دهید تا آب سیاهی که از فیلتر کربنی به وجود میاید به طور کامل خالی شود.

 

10 . هوزینگ مرحله سوم کربن بلاک را نیز در محل خود جا بزنید.

11 . شلنگی که به ورودی ممبران در مرحله چهارم میرود را از جای خود بیرون بیاورید. شیر ورودی را دوباره باز کنید و اجازه دهید تا دستگاه مقداری کار کند تا از عدم وجود آب سیاه داخل آب تصفیه کن خود اطمینان حاصل کنید.

 

نحوه تعویض فیلتر ممبران

مرحله اول

برای تعویض فیلتر ممبران در ابتدا باید آب ورودی شهر که به دستگاه تصفیه آب وارد میشود را ببندیم. سپس دستگاه را از برق بکشید و شیر مخزن تصفیه آب را ببندید. 

مرحله دوم

با استفاد از آچار هوزینگ ممبران محفظه ای ممبران را باز کنید.آچار محفظه ممبران با آچار محفظه پیش فیلتراسیون متفاوت است .پس از باز کردن درب محفظه ممبران درون آن یک فیلتر آبی رنک مشاهده میکنید که همان فیلتر ممبران می باشد.

مرحله سوم

ممکن است فیلتر کمی سفت شده باشد و به راحتی با دست از محفظه خارج نشود که با استفاده از یک انبر دست فیلتر ممبران را از محفظه خارج کنید و داخل محظفه را نگاه کنید اگر دراخل محفظه جلبک و خزه باشد یعنی پیش فیلتراسیون خوبی نصب نشده است  و یا به موقع تعویض نشده اند که موجب ایجاد جلبک در محفظه شده است .( نباید اجازه دهید داخل محظفه به هیج وجه جلبک و خزه جمع شود). داخل محفظه را با یک پارچه تمیز و مواد شوینده بشویید این کار موجب میشود آلودگی و جلبک ها از بین بروند و ممبران بعدی طول عمر بیشتری داشته باشد. محفظه را بررسی کنید که دچار ترک مویی و آسیب نشده باشد.

مرحله چهارم

فیلتر ممبران را از قسمتی ک 2 عدد اورینگ دارد وارد محفظه کنید و به درستی تا انتها فشار دهید تا مطمعن شوید فیلتر تصفیه آب جلوتر نمی رود .سپس در پوش محفظه را به کمک آچار ممبران ببندید و شلنگ های تصفیه آب را به فیلتر ممبران متصل کنید. تعویض فیلتر ممبران شما به پایان رسیده است و میتوانید شیر ورودی را باز کنید. توجه کنید که حداقل یک یا دو بار مخزن تصفیه را قبل از استفاده خالی کنید

 

تعویض فیلترهای پنجم و ششم دستگاه تصفیه آب

تعویض فیلتر مینرال و پست کربن :

تعویض فیلترهای پست کربن و مینرال نیز تا حد زیادی به تعویض فیلتر ممبران  شباهت دارد. این دو فیلتر در مراحل آخر تصفیه آب نصب میشوند. نکته قابل توجهی که تعویض این دو فیلتر را نسبت به فیلترهای پیش تصفیه و یا فیلتر ممبران راحت تر میکند، اینلاین بودن آنها است.

به این معنا که نیاز به هوزینگ ندارند و این فیلترها در صورت تعویض به طور کامل تعویض میشوند. زیرا این دو فیلتر به حالت کپسولی هستند.

برای تعویض این دو فیلتر نیز میبایست مراحل اولیه را مانند قسمت های قبل طی کنید. پس از اطمینان از عدم ورودی آب به دستگاه تصفیه آب، اقدام به جدا کردن شلنگ های متصل به پست کربن و مینرال کنید. البته پیشنهاد میشود تا این دو فیلتر را به صورت جداگانه انجام دهید تا به اشتباه شلنگ های آنها را با هم جابه جا نکنید.

تعویض فیلتر بیرونی یخچال ساید :

تعویض فیلتر بیرونی یخچال ساید کار چندان سختی نیست. برای تعویض فیلتر تصفیه آب یخچال اگر فیلتر بیرونی یخچال ساید بای ساید شما به صورت فیلتر اینلاین و فیتینگی است، تنها لازم است ورودی آب فیلتر را از فیلتر قبلی جدا کرده و وارد فیلتر جدید کنید.سپس آب را باز کنید و خروجی فیلتر را داخل لگن بگیرید تا آب سیاه ناشی از کربن فیلتر تصفیه آب یخچال از آن خارج شود. پس از این که از فیلتر آب شفاف خارج شد میتوانید خروجی فیلتر را به شلنگ ورودی یخچال متصل کنید تا تعویض انجام گردد.

هزینه تعویض فیلتر تصفیه آب خانگی

در صورتی که به دنبال تعویض فیلتردستگاه تصفیه آب باشید، حتما یکی از نکاتی که در انتخاب سرویسکار به آن توجه میکنید، هزینه تعویض فیلتر تصفیه آب است. در اینجا ممکن است به این فکر کنید که اگر با یک تکنسین را به طور  مستقیم تماس بگیرید، هزینه شما کمتر خواهد بود. اما مشکل اینجاست که در صورت تماس با تکنسین به طور مستقیم، چندین مشکل ممکن است برای شما به وجود بیاید.

  • این که پس از تعویض فیلتر در صورت نشتی یا بروز هر مشکل، شاید سرویسکار مورد نظر، مسئولیت کار را بر عهده نگیرد.
  • در صورتی که با یک شرکت معتبر مثل Robiken تماس حاصل کنید، از این نظر خیال شما راحت خواهد بود و تا تعمیر کامل دستگاه شما، پیگیری از طرف شرکت Robiken انجام خواهد شد.

نکته این است که در صورت درخواست تعویض فیلتر آب تصفیه کن از طرف یک شرکت معتبر، خیالتان از بابت کیفیت فیلتری که روی دستگاه شما نصب میشود، راحت خواهد بود.